Урок №___
Тема: Узагальнення і систематизація
знань з теми: «Давній Рим»
Мета: закріпити знання з історії Давнього Риму, вміння
користуватися історичною картою; вдосконалювати навички роботи в групі, вміння
узагальнювати, порівнювати, дати можливість кожному учневі виявити активність,
показати рівень своєї ерудиції; виховувати інтерес до історичного минулого.
Обладнання: комп’ютер,
слайдова презентація Power Point, історична карта «Стародавній Рим», роздатковий матеріал (додатки).
Тип уроку:
урок-змагання.
Хід уроку:
І. Організація класу
Підготовка ТЗН. Оформлення дошки.
Ознайомлення учнів з умовами проведення уроку. Поділ учасників на 2 групи.
Визначення капітанів груп.
ІІ. Орієнтація
І тур – «Юні історики»
Словникова робота
Вчитель показує
картки з термінами (додаток), а учні дають визначення понять через підняту руку. Учитель
оцінює результати
Децимація – у римській армії – форма
покарання, страта кожного десятого воїна за жеребом.
Акведук – римський наземний водогін у
вигляді жолоба на високих кам’яних підпорах.
Вето – право заборони на рішення сенату, яке
мали народні трибуни в Ст. Римі.
Нобілітет – вищі кола римського суспільства.
Імперія – держава, створена з країн,
підкорених державою-завойовницею.
Й
РИтор – вчитель красномовства.
Матрона – одружена жінка, мати сімейства.
Вчитель: Виділені літери термінів складають сьогоднішню тему
уроку – «Давній Рим» (слайд
№1).
ІІІ. Керована практика
ІІ тур – «Мандрівники»
Учням роздаються картки із завданнями (слайд).
На виконання надається 3-5 хвилин.
Робота з картою:
Завдання: заповніть таблицю (додаток), (слайд
№2,3).
Питання
для порівняння
|
Італія
|
Півострів, на якому знаходяться
|
Апеннінський,
південь Європи
|
Якими морями омиваються
|
Адріатичне, Тірренське, Іонічне, Середземне
|
Клімат
|
Теплий, м’який; багато дощів
|
Рельєф: гори, рівнини, ріки тощо
|
Рівнинна країна, вкрита густими лісами, широкими луками.
З півночі захищена горами Альпами, а зі сходу – довгим хребтом
Аппенінських гір. Річки: Тибр, Рубікон, По тощо.
|
Острови
|
Островів мало. Сицилія, Сардинія і Корсика.
|
Перевірка таблиць (слайд
№4).
Перегляд відео фрагменту (5 хв.): Учням пропонується перегляд відео про Ромула
і Рема. Та відповісти на запитання:
- Нагадайте, коли було засновано Рим? (21 квітня 753 року до н.е.)
- Скільки років вже існує це місто на
Капітолійському пагорбі? (2765 років)
- Хто був засновником міста?
- Яку релігію сповідували у Давньому Римі?
ІІІ тур – «Юні теологи»
Вправа «Наведіть лад» (додаток)
Завдання: команди
повинні привести у відповідність імена богів і сферу їх діяльності.
1-а команда
1) Юпітер
|
А) Богиня заміжніх жінок
|
2) Юнона
|
Б) Бог грому і блискавки
|
3) Веста
|
В) Богиня хлібних полів
|
4) Діана
|
Г) Богиня-захисниця простих людей
|
5) Церера
|
Д) Богиня наук, мистецтва, ремесл
|
6) Міневра
|
Е) Богиня домашнього вогнища
|
Відповіді:1Б; 2А; 3Е; 4Г; 5В; 6В.
(слайд
5)
ІV тур «Дожени лідера»
Вправа «Чиста дошка»
Після відповіді учнів на запитання, вчитель прибирає його
з дошки. (слайд 6)
- На які
періоди за формою державного управління поділяють історію Давнього Риму?
(царський,
республіканський та імперський)
- Що означав
термін республіка? (форма державного
управління через обраних народом урядовців)
- Коли в Римі
розпочався період Республіки?
(з 509 р. до н.е.
римляни обирали верховних урядовців терміном на 1 рік)
- Гай Юлій
Цезар, Марк Ліциній Красс, Гней Помпей – в історії яку назву дістав цей союз?
(Перший тріумвірат)
- Коли і де
була розбита армія Помпея?
(У серпні 48 р. до
н.е., у битві під Фарсалом (Греція), Цезар розбив армію Помпея, якому вдалося
втекти до Єгипту)
V тур «Хронологи»
Вправа «Виправте помилки» (додаток, слайд 7)
Завдання командам:
Подія
|
Роки
|
Хто
переміг
|
Значення
|
І Пунічна війна
|
149–146 рр. до н.е.
|
Рим
|
Рим здобув Іспанію, Північну Італію. Карфаген мав знищити свій флот,
сплатити контрибуцію.
|
ІІ Пунічна війна
|
218 – 201 рр. до н.е.
|
Карфаген
|
Рим отримав Сицилію, Карфаген мав сплатити контрибуцію та повернути без
викупу полонених
|
ІІІ Пунічна війна
|
264 – 241
рр. до н.е.
|
Рим
|
Рим став повним володарем Середземномор’я. Карфаген був знищений.
|
Правильні відповіді (слайд 8):
Подія
|
Роки
|
Хто переміг
|
Значення
|
І Пунічна війна
|
264 – 241
рр. до н.е.
|
Рим
|
Рим отримав Сицилію, Карфаген мав сплатити контрибуцію та повернути без
викупу полонених
|
ІІ Пунічна війна
|
218 – 201 рр. до н.е.
|
Рим
|
Рим здобув Іспанію, Північну Італію. Карфаген мав знищити свій флот,
сплатити контрибуцію.
|
ІІІ Пунічна війна
|
149 – 146 рр. до н.е.
|
Рим
|
Рим став повним володарем Середземномор’я. Карфаген був знищений.
|
VІІ тур
«Здогадайся що?»
На слайдах ви бачите матрьошку та квітку гладіолусу. Капітанам пропонується з’ясувати, як ці речі пов’язані з історією Давнього
Риму?
(Гладіус
– римський меч, матрона - одружена жінка, мати сімейства)
ІV. Незалежна
практика
Тестування.
1.
Рим був
заснований:
а) 953 р. до н.е.;
в) 853 р. до н.е.;
б) 753 р. до н.е.;
г) 653 р. до н.е..
2.
Під час
ІІ Пунічної війни карфагенське військо очолював:
а) Гамількар;
б) Ганнібал;
в) Сципіон;
г) Помпей.
3.
Рабів,
які виступали в цирку та зі зброєю в руках билися одне з одним або з дикими
звірами, називали:
а) колонами;
б) ілотами;
в) гладіаторами;
г) плебеями.
4.
Держава,
створена в результаті підкорення інших країн і народів, називається:
а) провінція;
б) колонія;
в) монархія;
г) імперія.
5.
Першим
імператором у Римі був:
а) Корнелій Сулла;
б) Гай Юлій Цезар;
в) Октавіан Август;
г) Тіберій.
6.
Поему
«Енеїда» написав:
а) Гомер;
б) Вергілій;
в) Горацій;
г) Лукіан.
7.
Італія
розташована на півострові:
а) Балканському;
б) Апеннінському;
в) Кримському;
г) Скандинавському.
8.
Республіку
в Римі було проголошено:
а) 810 р. до н.е.;
б) 710 р. до н.е.;
в) 510 р. до н.е.;
г) 509 р. до н.е..
9.
Верховним
органом державного управління в Римі за часів республіки був:
а) ареопаг;
б) герусія;
в) тріумвірат;
г) сенат.
10. Нова релігія, що виникла в Римській імперії,
мала назву:
а) буддизм;
б) іслам;
в) іудаїзм;
г) християнство.
Взаємоперевірка
робіт учнів.
Відповіді: 1б, 2б, 3в, 4г, 5в, 6б, 7б, 8г, 9г, 10г. (слайд)
VІ
Оцінювання учнів: підрахунок балів, самооцінка, оцінка вчителя.
V. Домашня
практика: §47, §48.
Додатки
Децимація
Акведук
Вето
Нобілітет
Імперія
Й
РИтор
Матрона
Завдання: заповніть таблицю та порівняйте
природні умови Греції та Італії.
Питання для порівняння
|
Італія
|
Півострів, на якому знаходяться
|
|
Якими морями омиваються
|
|
Клімат
|
|
Рельєф: гори, рівнини, ріки тощо
|
|
Острови
|
|
Завдання: заповніть таблицю та порівняйте
природні умови Греції та Італії.
Питання для порівняння
|
Італія
|
Півострів, на якому знаходяться
|
|
Якими морями омиваються
|
|
Клімат
|
|
Рельєф: гори, рівнини, ріки тощо
|
|
Острови
|
|
Вправа «Наведіть лад».
Завдання: команди повинні привести у
відповідність імена богів і сферу їх діяльності.
1) Юпітер
|
А) Богиня Місяця і полювання
|
2) Юнона
|
Б) Бог грому і блискавки
|
3) Меркурій
|
В) Бог вогню і ковальства
|
4) Діана
|
Г) Богиня шлюбу і родючості
|
5) Плутон
|
Д) Бог торгівлі
|
6) Вулкан
|
Е) Бог підземного царства
|
Вправа «Виправте помилки».
Подія
|
Роки
|
Хто переміг
|
Значення
|
І Пунічна війна
|
149 – 146 рр. до н.е.
|
Рим
|
Рим здобув Іспанію, Північну Італію.
Карфаген мав знищити свій флот, сплатити контрибуцію.
|
ІІ Пунічна війна
|
218 – 201 рр. до н.е.
|
Карфаген
|
Рим отримав Сицилію, Карфаген мав
сплатити контрибуцію та повернути без викупу полонених
|
ІІІ Пунічна війна
|
264 – 241
рр. до н.е.
|
Рим
|
Рим став повним володарем
Середземномор’я. Карфаген був знищений.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар