четвер, 5 січня 2017 р.

Урок №5 9 кл. Біологія Тема: Поняття про біологічні системи. Особливості будови клітин

Урок №5                                                                                   Дата_____
Тема: Поняття про біологічні системи. Особливості будови клітин
Мета: формувати знання про організм людини як  біологічну систему,  поняття  про клітину як біологічну систему, її будову, хімічний  склад і різноманітність; розвивати уміння  порівнювати  біологічні  системи різного  рівня  структурно-функціональної            організації  організму  людини  між собою, узагальнювати  знання  про  клітину;  вихо-          вувати  бережне  ставлення  до власного здоров’я та здоров’я інших людей. 
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання і матеріали: малюнки із зображенням органів, систем органів, тканин,  окремих  клітин,  органічних  молекул,  конверт  із  термінами, таблиця «Тваринна клітина»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання:
-          Пригадати, що таке система?
-          Які існують  системи?                          
-           Чим  живі  системи  відрізняються від неживих?
-            Яким може бути склад  системи?
-            З чого складається біологічна система?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Перегляд відеоролика «Чому ми саме такі, які є?»
?- Що тобі відомо про організм людини?
-          Чи співвідносиш ти себе з поняттям «біологічна система»?
-          Чи може існувати частина біологічної системи?
Проблемне запитання: Чи можуть існувати клітини й органи багатоклітинного організму поза самим організмом?
Оголошення теми та завдань уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про біологічні системи.
Розгляд малюнків із зображенням тканин, органів і окремих систем органів, різних клітин, знаків хімічних елементів і  дати відповідь на запитання:
? - Яке  відношення  мають дані  зображення до організму людини як біологічної системи?
Висновок: ці зображення є складовими цілого неподільного організму людини як біологічної системи.
Учитель демонструє ілюстрації із зображенням клітини, тканин, органу зору, організму людини, ведучи бесіду за запитаннями:
-          Назвати структурно-функціональні рівні організації організму людини.
-          Як називаються науки, що вивчають кожен рівень організації.
Запис на дошці асоціативного ряду: клітина- тканина-орган- система органів-організм.
Хвилинка розвантаження – цікава задачка:
     Сліпці досліджували слона.  Один, схопившись за хвіст, сказав, що слон схожий на мотузку, другий,  обмацавши слонячу ногу, що – на стовп;  третій, вимірюючи тулуб,     константував:    «йому немає кінця». Чому в сліпців склалося хибне уявлення про слона як цілісну біологічну систему?    
Учитель повертається до проблемного запитання та просить дати на нього  відповідь:          
    ? Чи можуть існувати клітини й органи багатоклітинного організму поза самим                                                        організмом.    Коментування відповіді учня.
2. Особливості будови клітин
Розгляньте  різноманітність клітин організму людини (іл. 1.4 ст.20)
? – З чим пов’язана така різноманітність?
Запис поняття «клітина»( Клітина структурно-функціональна одиниця живого  організму. Це  елементарна жива система, яка здатна  до самовідтворення. Клітина лежить в основі  будови  і  розвитку  всіх  організмів,  це найдрібніша частина організму, наділена  його ознаками).
Учитель розповідає про будову клітини, під час якої учень заповнює таблицю «Будова клітини»
V.  Узагальнення та систематизація  знань
    1. Пояснити вислови:
    «Клітина  –  відкрита,  цілісна,  саморегулююча біологічна система»;
    «Організм –  відкрита, цілісна, саморегулююча біологічна система».
    2. Пояснити терміни і поняття: біологічна система, клітина, органели, мемб-           рана,     цитоплазма, ендоплазматична сітка,  рибосоми,  комплекс Гольджі, лізосоми, мітохондрії, клітинний центр, ядро, ядерце.                        
   3. Експрес-тест
 Поставте знак «+», якщо твердження правильне, і знак «–», якщо хибне.
1) Клітина є елементарною структурною й функціональною одиницею організму.
2)  Усі клітини побудовані за єдиним планом.
3)  Кожна клітина ззовні вкрита клітинною  стінкою.
4) Цитоплазма — в’язка, напіврідка речовина, у якій містяться органели.
5)  Рибосоми беруть участь у синтезі білків.
6)  Ендоплазматична  сітка  представлена системою  плоских  замкнених  мішечків-цистерн,  які обмежені мембраною.
7)  Усі клітини організму людини мають ядро.
8)  Мітохондрії вкриті подвійною мембраною.
9)  Внутрішня мембрана мітохондрії утворює вирости, які називаються ламелами.
10) У комплексі Гольджі формуються мітохондрії.
11) У рибосомах містяться травні ферменти.
12) Включення — непостійні утворення  клітини.
13) Більшість клітин має тільки одне ядро.
14) Зовні ядро вкрите ядерною оболонкою,  яка складається з двох мембран.
 15) Вміст ядра називають клітинним соком.
16)  Ядро виконує функцію зберігання інформації щодо всіх ознак організму.
17) Рибосом багато в клітинах тканин, які  швидко ростуть.
18) На поверхні клітинної мембрани містяться рецептори.
19) Ендоплазматичну сітку з рибосомами на поверхні її мембрани називають незернистою.
20)  Лізосоми утворюються в комплексі  Гольджі.
21)  Основна функція мітохондрій — синтез  енергії.
 21) Включення — запаси поживних речовин  (жири, вуглеводи).
23) Білки теж можуть бути включеннями.
24) Клітина є цілісною біологічною системою
1   2    3   4   5   6   7    8   9   10  11  12
+  +     -   +   +   -    -    +   -     -     -    +
13  14  15  16   17  18  19  20  21   22  23  24
VІ. Підсумки уроку, повідомлення домашнього завдання                                                  
? – Що   виявилося  складним на уроці, а що цікавим?

Д/З: прочитати §5,6, дати відповіді на запитання 1-10 ст. 19, 1-8 ст. 22 (усно)

Немає коментарів:

Дописати коментар