четвер, 5 січня 2017 р.

Біологія 9 кл. Тема: Значення дихання. Будова і функції верхніх органів дихання.

                                              
Тема. Значення дихання. Будова і функції верхніх органів дихання.
Мета: дати поняття дихання як процесу життєдіяльності, встановити взаємозв’язок будови і функцій органів дихання; розвивати, самостійну пізнавальну актив­ність; вихо­вувати бережливе ставлення до свого здоров'я.
Основні терміни і поняття: ди­хання, зовнішнє і внутрішнє дихан­ня, носова порожнина, носоглотка, глотка, трахея, бронхи, легені.
  Обладнання: таблиці: «Органи дихання», муляжі легень і гортані, презентація, компютер.
  Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Підготовка до уроку.
ІI. Актуалізація опорних знань
Вправа «Пригадай»
Що таке дихання?
Чи всі живі організми диха­ють?
Як дихають тварини?
У чому полягає відмінність водного типу дихання від назем­ного?
З якою системою організму тісно пов'язана дихальна і чому?
ІІІ. Мотивація навчальної дія­льності
У народі кажуть: «Потрібен, як повітря», маючи на увазі те, без чого не можна прожити. Справді, людина витримує без їжі кілька десятків днів, без води — кілька днів, а без повітря — лише 5 хв. Усі ми хочемо бути здорови­ми. А щоб запобігти захворюван­ням органів дихання, необхідно знати їх будову, функції, місцезна­ходження в організмі і суть про­цесу дихання.
Оголошення теми та завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
         1.Проблемне питання.
Яка суть процесу дихання, його роль в обміні речовин та перетво­ренні енергії?
Для отримання відповіді опрацюйте текст підручника на ст. 82 «Дихання».
2. Робота з підручником.
Очікуваний висновок:
Дихання — це сукупність про­цесів, що забезпечують надходжен­ня в організм із зовнішнього сере­довища кисню, використання його клітинами і тканинами для окиснення органічних речовин та виді­лення з організму вуглекислого газу.

Запитання
o     Яке дихання можна вважа­ти зовнішнім?
o     Чи закінчується процес ди­хання в органах дихання?
o     Що, на вашу думку, є внут­рішнім диханням?
o     Чи пов'язане зовнішнє ди­хання із внутрішнім?
Очікувані відповіді:
Зовнішнє дихання — обмін газів між кров'ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.
Внутрішнє дихання — окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділя­ється енергія.
4. Створення схеми взаємозв'яз­ку між зовнішнім та внутрішнім диханням з використанням проектних технологій 
(див. схема 1.).                                                                                                                           
Зовнішнє

Дихання

Внутрішнє






(тканинне)









— вентиляція легень;
— дифузія газів у легенях;
— транспорт газів кров'ю;
— дифузія газів у тканинах


Споживання кисню клітинами і виділення ними С02

5. Пояснення учителя з використан­ням проектних технологій та з послідовним заповненням опорної схеми в зошиті.
Дихальна система складається з повітроносних шляхів і легень (схема 2.).
Повітроносні шляхи: верхні (носова порожнина, носоглотка, глотка) і
нижні (гортань, трахея, бронхи) та легені.



                                Дихальна система



                                       Повітроносні шляхи                                         Легені
        Верхні                                              Нижні

                                          
     Носова порожнина                             Гортань
             
    Носоглотка                                          Трахея
              
    Глотка                                                  Бронхи

6. Робота учнів з таблицею (учні заповнюють таблицю «Органи дихання», використовуючи пояснення учителя та матеріал підручника).
Органи дихання
Орган дихання
Особливості будови
Функції, що виконуються
Носова порож­нина
Дві носові порожнини, які розділені кістково-хрящовою перегородкою. Порожнини  покриті слизо­вою оболонкою, що містить нюхові рецеп­тори. Містить густу сітку кровоносних капіляр.
Нормалізація температури повітря, що надходить до органів дихання; слиз, що містить  лізоцим знешкоджує хвороботворні мікроорганізми; сприймає запах речовин; захисна – чхання.
Гортань
Вона має лійкоподібну форму, складається з 9 напіврухомо сполучених хрящів; порожнина вистелена слизовою оболонкою з рецепторами; має дві голосові зв’язки.
Забезпечує проходження пові­тря до трахеї, захищає дихаль­ні шляхи від потрапляння їжі (кашель), забезпечує утворення звуків.
Трахея
Трубчаста частина дихальних шляхів, роз­ташована між гортанню і бронхами. Склада­ється з 16-20 хрящових півкілець, які вистелені залозистим та війчастим епітелієм. Задня стінка утворена сполучною тканиною. На рівні п’ятого грудного хребця поділяється на два головних бронхи: лівий і правий.
Забезпечує проходження пові­тря до бронхів, слизова оболонка зволожує стінки трахеї і виконує захисну функцію.
Бронхи
Складаються з хрящових кілець  (6-12). Вони входять в праву (три гілки) і ліву (дві гілки) легені. Сукупність бронхів, що багато разів діляться, утворює бронхіальне дерево. Бронхи закін­чуються бронхіолами, на стінках яких розташовані альвеоли (легеневі пухирці).
Забезпечують транспорт пові­тря між трахеєю й альвеола­ми, беруть участь у терморегу­ляції організму та газообміні.
Легені
Парні органи дихання. Права легеня скла­дається з трьох часток, а ліва — з двох. На внутрішній поверхні легень розташовані ворота легень, якими проходять бронхи, судини й нерви. Легені вкриті плеврою, що складається з двох листків — зовнішнього і внутрішнього. Між ними розташована плевральна порожнина, заповнена плев­ральною рідиною.
Забезпечують газообмін між кров'ю й атмосферним повітрям.

                                       Проблемне запитання.
— Чому необхідно дихати че­рез ніс?
Для форму­вання відповіді пропонується проаналізувати результати дослі­ду: кролям вста­вили в ніздрі тру­бочки. Через де­який час вони за­хворіли на запа­лення легень. По­ясніть, чому.
(Учні повинні дійти висновку, що під час дослі­ду була поруше­на функція носо­вої порожнини кролів. Холодне повітря потрап­ляло в легені тва­рин, що й спри­чинило виник­нення захворю­вання. Тому дихати потрібно через ніс, особливо взимку. У носовій порожнині розташована густа сітка кровоносних капілярів. Коли людина вдихає повітря воно зігрівається кровю, що тече по капілярах, до температури тіла).
VІ.  Узагальнення знань
1. Установіть послідовність розташування органів дихання:
1. Ле­гені. 2. Бронхи. 3. Носоглотка. 4. Носова порожнина. 5. Гортань.6. Глотка. 7. Тра­хея.
Відповідь. 4,3,6,5,7,2,1.
2. Вставити пропущені в тексті слова.
1. Носова порожнина вистелена _________, вкрита багатьма ______, які затримують ________.
2. Дихати потрібно через _______, а не через __________.
3. Тести.                      
1.                  Чим представлена система органів дихання людини?
А - легені, Б – стравохід, В - великі і малі грудні м'язи.
2.        Чим представлені дихальні шляхи людини?
А - ротова порожнина,  Б - носова порожнина, 
В - носоглотка,  Г - стравохід,   Д – бронхи.
3.        Яке значення дихання для організму?
А - охолодження організму,   Б - виділення С02,   В - окислення поживних речовин, 
 Г - вивільнення енергії,   Д - синтез АТФ.
4.        Очищує вдихуване повітря від пилу і мікробів і зігріває
А - трахея; Б - гортань; В - носова порожнина.
 VІ.  Підсумки уроку

    VII. Домашнє завдання
1)    Вивчити тему  підручника та конспект у зошиті


Немає коментарів:

Дописати коментар