Тема. Значення дихання. Будова і функції верхніх органів
дихання.
Мета: дати поняття
дихання як процесу життєдіяльності, встановити взаємозв’язок будови і функцій
органів дихання; розвивати,
самостійну пізнавальну активність; виховувати бережливе ставлення до свого
здоров'я.
Основні
терміни і поняття: дихання, зовнішнє і внутрішнє дихання, носова
порожнина, носоглотка, глотка, трахея, бронхи, легені.
Обладнання: таблиці:
«Органи дихання»,
муляжі легень і гортані, презентація, комп’ютер.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Підготовка до уроку.
ІI. Актуалізація опорних знань
Вправа
«Пригадай»
—Що
таке дихання?
—Чи
всі живі організми дихають?
—Як
дихають тварини?
—У
чому полягає відмінність водного типу дихання від наземного?
—З
якою системою організму тісно пов'язана дихальна і чому?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У
народі кажуть: «Потрібен, як повітря», маючи на увазі те, без чого не можна
прожити. Справді, людина витримує без їжі кілька десятків днів, без води — кілька
днів, а без повітря — лише 5 хв. Усі ми хочемо бути здоровими. А щоб запобігти
захворюванням органів дихання, необхідно знати
їх будову, функції, місцезнаходження в організмі і суть процесу дихання.
Оголошення теми та завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Проблемне питання.
Яка суть процесу дихання, його роль в обміні речовин
та перетворенні енергії?
Для отримання відповіді опрацюйте текст підручника
на ст. 82 «Дихання».
2. Робота з підручником.
Очікуваний
висновок:
Дихання — це
сукупність процесів, що забезпечують надходження в організм
із зовнішнього середовища кисню, використання його клітинами і тканинами для окиснення органічних речовин та виділення з організму вуглекислого газу.
Запитання
o Яке дихання можна вважати зовнішнім?
o
Чи закінчується процес дихання в органах
дихання?
o
Що, на вашу думку, є внутрішнім диханням?
o
Чи пов'язане зовнішнє дихання із внутрішнім?
Очікувані
відповіді:
Зовнішнє дихання —
обмін газів між кров'ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах
дихання.
Внутрішнє
дихання — окисні процеси в клітинах,
унаслідок яких виділяється енергія.
4.
Створення схеми взаємозв'язку між зовнішнім та внутрішнім диханням
з використанням проектних технологій
(див. схема 1.).
Зовнішнє
|
|
Дихання
|
|
Внутрішнє
|
||||
|
|
|
|
(тканинне)
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
— вентиляція легень;
— дифузія газів у легенях;
— транспорт газів кров'ю;
— дифузія газів у тканинах
|
|
Споживання кисню клітинами і виділення ними С02
|
||||||
5. Пояснення учителя з використанням
проектних технологій та з послідовним заповненням опорної схеми в зошиті.
Дихальна система складається з
повітроносних шляхів і легень (схема 2.).
Повітроносні
шляхи: верхні
(носова
порожнина, носоглотка, глотка) і
нижні
(гортань,
трахея, бронхи) та легені.
Дихальна система |
Повітроносні шляхи Легені
Верхні Нижні
Носова порожнина Гортань
Носоглотка
Трахея
Глотка
Бронхи
6. Робота учнів з
таблицею (учні заповнюють таблицю «Органи
дихання», використовуючи пояснення учителя та матеріал підручника).
Органи
дихання
Орган дихання
|
Особливості
будови
|
Функції, що виконуються
|
Носова порожнина
|
Дві носові порожнини, які розділені
кістково-хрящовою перегородкою. Порожнини покриті слизовою оболонкою, що містить
нюхові рецептори. Містить густу сітку кровоносних капіляр.
|
Нормалізація температури повітря,
що надходить до органів дихання; слиз, що містить лізоцим знешкоджує хвороботворні
мікроорганізми; сприймає запах речовин; захисна – чхання.
|
Гортань
|
Вона має лійкоподібну форму,
складається з 9 напіврухомо сполучених хрящів; порожнина вистелена слизовою
оболонкою з рецепторами; має дві голосові зв’язки.
|
Забезпечує проходження повітря до
трахеї, захищає дихальні шляхи від потрапляння їжі (кашель), забезпечує утворення
звуків.
|
Трахея
|
Трубчаста частина дихальних
шляхів, розташована між гортанню і бронхами. Складається з 16-20 хрящових
півкілець, які вистелені залозистим та війчастим епітелієм. Задня стінка
утворена сполучною тканиною. На рівні п’ятого грудного хребця поділяється на
два головних бронхи: лівий і правий.
|
Забезпечує проходження повітря до
бронхів, слизова оболонка зволожує стінки трахеї і виконує захисну функцію.
|
Бронхи
|
Складаються з хрящових кілець (6-12). Вони входять в праву (три гілки) і
ліву (дві гілки) легені. Сукупність бронхів, що багато разів діляться,
утворює бронхіальне дерево. Бронхи закінчуються бронхіолами, на стінках яких
розташовані альвеоли (легеневі пухирці).
|
Забезпечують транспорт повітря
між трахеєю й альвеолами, беруть участь у терморегуляції організму та газообміні.
|
Легені
|
Парні органи дихання. Права легеня
складається з трьох часток, а ліва — з двох. На внутрішній поверхні легень
розташовані ворота легень, якими проходять бронхи, судини й нерви. Легені
вкриті плеврою, що складається з двох листків — зовнішнього і внутрішнього.
Між ними розташована плевральна порожнина, заповнена плевральною рідиною.
|
Забезпечують газообмін між кров'ю
й атмосферним повітрям.
|
Проблемне запитання.
— Чому необхідно дихати через
ніс?
Для
формування відповіді пропонується проаналізувати результати досліду: кролям вставили в ніздрі трубочки.
Через деякий час вони захворіли на запалення легень. Поясніть, чому.
(Учні
повинні дійти висновку, що під час досліду була порушена функція носової
порожнини кролів. Холодне повітря потрапляло в легені тварин, що й спричинило
виникнення захворювання. Тому дихати потрібно через ніс, особливо взимку. У
носовій порожнині розташована густа сітка кровоносних капілярів. Коли людина
вдихає повітря воно зігрівається кров’ю, що тече по капілярах, до температури тіла).
VІ. Узагальнення знань
1. Установіть послідовність
розташування органів дихання:
1. Легені. 2. Бронхи. 3. Носоглотка.
4. Носова порожнина. 5. Гортань.6. Глотка. 7. Трахея.
Відповідь. 4,3,6,5,7,2,1.
2.
Вставити пропущені в тексті слова.
1.
Носова порожнина вистелена _________, вкрита багатьма ______, які затримують
________.
2. Дихати
потрібно через _______, а не через __________.
3. Тести.
1.
Чим
представлена система органів дихання людини?
А - легені, Б – стравохід, В - великі і малі грудні м'язи.
2.
Чим представлені дихальні шляхи людини?
А - ротова
порожнина, Б - носова порожнина,
В -
носоглотка, Г - стравохід, Д – бронхи.
3.
Яке
значення дихання для організму?
А -
охолодження організму, Б - виділення С02, В - окислення поживних речовин,
Г - вивільнення енергії, Д - синтез АТФ.
4.
Очищує вдихуване повітря від пилу і
мікробів і зігріває
А - трахея; Б - гортань; В
- носова порожнина.
VІ. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
1)
Вивчити тему підручника та конспект у зошиті
Немає коментарів:
Дописати коментар