Урок
№33 Дата
Тема
уроку:
|
Особливості
обміну речовин гетеротрофного організму.
|
Мета
уроку:
|
Поглибити знання
учнів про клітинну будову; особливості тваринних клітин; розкрити основні
процеси життєдіяльності тварин на основі знань про тканину; з’ясувати подібні
та відмінні ознаки життєдіяльності рослин і тварин.
|
Обладнання:
|
Фотографії, малюнки,
плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати процеси життєдіяльності тварин.
|
Тип
уроку:
|
Засвоєння нових знань.
|
Хід
уроку
І. Організаційний етап.
Привітання
учнів. Підготовка до уроку
ІІ. Актуалізація
опорних знань і суттєвого досвіду учнів.
- Які
ви пам’ятаєте процеси життєдіяльності рослинного організму?
- Як
ви вважаєте, чи характерні названі вами процеси для тварин? Відповідь
обґрунтуйте.
- А чи зможе тварина жити, якщо один з цих
процесів втратить свої функції?
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу.
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Яким чином речовини надходять з навколишнього середовища в організм
тварини?
1.
Класифікація тварин за способом живлення (бесіда, складання
схеми)
Спосіб живлення тварин
Автотрофи
|
Гетеротрофи
|
Міксотрофи
|
Організми
для свого живлення створюють органічні речовини з неорганічних ( у рослин – фотосинтез,
використовуючи енергію сонця).
|
Організми
для свого живлення використовують уже готові органічні речовини – тварини,
гриби, бактерії.
|
Організми
зі змішаним типом живлення (росичка, омела, ведмеді, свині).
|
2. Розставте знаки «+» і «-»
Прояви
життєдіяльності в отриманні енергії для життя
|
Рослини
|
Тварини
|
Фотосинтез
Мінеральне живлення
Транспірація
Рухливість
Необмежений ріст
Обмежений ріст
|
+
+
+
обмежена
+
-
|
-
-
-
+ (активна)
-
+
|
Висновок: Головні відмінності рослин і
тварин полягають у способі отримання енергії для живлення, у способі живлення.
А спосіб живлення визначає будова та основні біологічні функції організму.
3.
Загальна характеристика обміну речовин та енергії гетеротрофного організму
(аналіз схеми).
Висновок:
Отже, окремі клітини та організми належать до відкритих систем . Це означає, що
їхнє існування можливе лише
завдяки надходженню у них із зовнішнього
середовища поживних речовин, їхніх
перетворень та виведення назовні продуктів життєдіяльності. Це і є обмін
речовин.
Схема обміну речовин
Пластичний
|
Енергетичний
|
Реакції
синтезу, що забезпечують розвиток клітин та органів, поновлення їхнього
хімічного складу.
|
Реакції
розкладу: з органічних речовин в результаті розкладу утворюється енергія.
|
4. Біологічне значення обміну речовин.
Це два взаємопов’язані процеси, які забезпечують нормальне функціонування
будь-якого організму і пристосування його до змін умов зовнішнього середовища.
ІV.
Узагальнення та систематизація знань учнів.
Енергетичні витрати організму протягом доби складаються з трьох величин:
основний обмін, типу їжі та енергії, яка витрачається організмом.
Основний обмін – це та кількість енергії, яка потрібна організму для
підтримання життєво- важливих функцій у стані спокою. Основний обмін залежить
від стану вищої нервової діяльності, віку, статі, величини поверхні тіла,
харчування, кліматичних умов, температури тіла.
Заповнити таблицю.
Особливості процесів життєдіяльності
рослин і тварин
Основні
процеси життєдіяльності
|
Рослини
|
Тварини
|
Живлення
|
Автотрофне
|
Гетеротрофне
|
Обмін
речовин
|
|
|
Дихання
|
|
|
Виділення
|
|
|
Ріст
|
|
|
Розвиток
|
|
|
Розмноження
|
|
|
Подразливість
|
|
|
VІ.
Домашнє завдання.
1. Вивчити дану тему підручника._________________________________
2. Індивідуальні та творчі завдання
Зібрати матеріали:
1.
Про всеїдних тварин і розповідає про них
(борсук, ведмідь, ворона і т. д.);
2.
Травоїдні тварини ( олень, миші, зайці і
т. д.);
3.
Хижаки (яструб, лисиця, тигр і т. д.);
4.
Паразити (кліщі, блохи, п’явки і т. д.).
Немає коментарів:
Дописати коментар