четвер, 5 січня 2017 р.

Біологія 8 кл.Узагальнення знань з теми «Травлення»

Тема уроку :   Узагальнення знань з теми «Травлення»    
 Мета уроку :        - Узагальнити і систематизувати знання учнів; 
-         Поглибити уявлення та поняття про взаємозв'язок між  будовою і функціями окремих органів  травлення;
-         Формувати і активізувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмету біологія та пізнання власного організму;
-         Розвивати пізнавальний інтерес до предмету, власного організму; творчих здібностей, логічного     мислення і уяви, вміння застосо­вувати набуті знання для обґрунтування правил гігієни і профілактики захворювань органів травлення.;
-         Виховувати бажання вести здоровий спосіб життя і берегти своє здоров'я змолоду.
Тип уроку:  узагальнення і контроль навчальних досягнень учнів
Обладнання та матеріали: таблиці: «Будова травної систе­ми», Картки із завданнями; відео фрагмент про травну систему корови;

Хід уроку
I.        Мотивація навчальної діяльності
   Вчитель: - У середні віки вчені поділили внутрішні органи людини  на благородні і неблагородні. До благородних вони віднесли серце, печінку і легені, а до неблагородних — шлунок та кишечник. Правильно це чи ні? Яку роль відіграє наша травна система в житті кожної людини? Можливо, благородна печінка опиниться серед неблаго­родних органів, які беруть участь у травленні їжі? Що відбувається з їжею, коли вона поступає в «природні во­рота та ходи тіла»? Які таємниці заховані у кожному відділі травної системи?                                                                                   
Вчитель: - Сьогодні на уроці ми  з’ясуємо наскільки гарно ви засвоїли тему «Травлення». Наш урок проведемо у формі змагання.
 Для цього розділимо клас на дві команди, які будуть змагатись за першість.
II.       Узагальнення та систематизація знань
? – Де їжа зазнає первинної обробки?
Першим відділом травної системи є — «Ротова порожнина»
   Вчитель: - Хто розкаже що відбувається з їжею у цьому відділі?
(Учень розповідає коротку інформацію про ротову порожнину )
  І. Конкурс «Розминка»
           Які є типи зубів? (різці, ікла, великі й малі кутні)
          Яка речовина знешкоджує мікроорганізми в ротової порожнині?    (лізоцим )
           Який фермент містить слина? (амілаза)
           Де знаходяться смакові рецептори?                                                                     (на язиці і сли­зовій оболонці всієї ротової порожнини)
ІІ.  Конкурс «Ерудити»
1.       Про язик згадується в Біблії: «Малий орган, але хвалиться вельми». Чим хвалиться наш язик, які функції виконує? (Підкладає їжу зубам, проштовхує її глотку, розпізнає смак, бере участь у мовленні)
2.    Англійці радять прожовувати кожен шматок їж 33 рази, перш ніж проковтнути. Їжа стає солодшою на смак і краще засвоюється. Підтвердіть або спростуйте цю точку зору, аргументуйте її. (Травлення стартує в ротовій порожнині. Слина містить фермент амілазу, який розщеплює крохмаль до глюкози. Тому при довгому жування шматочка хліба ми дійсно відчуваємо солодкий смак)
    3. Гіппократ вважав, що зуби у дітей утворюються із материнського молока. З чого утворюються і коли з'являються перші молочні зуби? (Молочні зуби закладаються ще в утробний період, а з'являються з 6 місяців до 2 років. На побудову зубів використовуєть­ся кальцій, який є в материнському організмі, а після народження — у молочних продуктах. Інколи жінка втрачає декілька власних зубів, якщо в період вагітності їй не вистачало кальцію.)
4. Якщо намазати корінь язика розчином речови­ни, яка відключає чутливість, людина втрачає здатність ковтати. Який механізм ковтання і як він пов 'язаний з ди­ханням? (Наказ ковтати віддає мозок, коли корінь язика і стінки глотки відчують наявність їжі. Якщо немає чут­ливості — немає і ковтання. Центр ковтання пов'язаний з центром дихання, тому під час ковтання надгортан­ник опускається і закриває вхід у дихальні шляхи.)                                                            
           Вчитель: - Що вам відомо про стравохід?   (Показати його на таблиці)          
(Учень розповідає коротку інформацію про стравохід )
Другий відділ травного каналу  - « Шлунок »
   Вчитель: - Яка будова шлунка та що ж в ньому відбувається?
(Учень розповідає коротку інформацію про будову та функції шлунка )
1. Конкурс «Хто швидше?»
Чому не можна одночасно їсти і розмовляти?                               
      (їжа може потрапити в трахею)
Який головний фермент шлункового соку? (пеп­син)
Де знаходиться шлунок: під правим ребром чи лі­вим? (лівим)
Чому не можна довго жувати гумку?                                                                    (шлунковий сік роз'їдає стінки шлунка)
Конкурс «Підтвердь або запереч»
1.       Ще на початку XVIII століття вчені вважали, що під час травлення шлунок розігрівається до 50°С. Тобто відбувається термічна обробка їжі, як у горщику. Під­твердіть або спростуйте таку точку зору. (У шлунку від­бувається не термічна, а хімічна обробка їжі. Під дією ферментів шлункового соку вона перетворюється на хімус.)
2.       Яким чином можна розтягнути шлунок і які наслідки це має? (Людина переїдає тому, що почуття ситості наступає через 15-20 хв. після прийому їжі. Якщо людина спожи­ває багато їжі і напоїв, об'єм шлунку може збільшитись до 5 л. Це призводить до переїдання і збільшення ваги, а також заважає диханню.)
3.    3.Вчені провели експеримент: у шлунок голод­ної собаки помістили гумовий балон і накачали його повітрям. Іншій голодній собаці перелили кров ситої. Обидві собаки на деякий час втратили інтерес до їжі. Чим пояснити таку поведінку і чи можна тривалий час обдурювати голодний шлунок? (Голод обумовлюється не тільки порожнім шлунком, але й наявністю чи відсут­ністю поживних речовин у крові. Гумовий балон запов­нював шлунок, що давало несправжнє відчуття ситості. Коли поживні речовини в крові використаються на отри­мання енергії, шлунок знову «попросить» їжі.)
     4. Чому нервові стреси і паління сприяють таким хворобам шлунка, як гастрит та виразка? (негативні емоції порушують регуляцію соковиділення, змінюєть­ся кислотність шлункового соку, що негативно впливає на слизову оболонку шлунка)
Вчитель: - Наступну станцію називають «Майстром на всі руки». А ще вона є найдовшим органом в людському організмі. Про що йде мова?
Третя зупинка -  « Тонкий кишечник »
(Учень розповідає коротку інформацію про будову та функції тонкого кишечника
Конкурс «Доповни речення»
Тонкий кишечник поділяється на три відділи: по­рожнисту, клубову та ... (дванадцятипалу) кишки;
До дванадцятипалої кишки відкриваються прото­ки двох залоз: підшлункової та ... (печінки);
Слизова оболонка якого кишечнику, тонкого чи товстого, має ворсинки? (тонкого);
Який секрет печінки допомагає в емульгації жи­рів? (жовч)
ІІ. Конкурс ерудитів
1.       Дванадцятипала кишка за формою нагадує під­кову. Чому, на ваш погляд, вона має таку дивну форму і яке «щастя» приносить організму? (На таблиці видно, що вона оточує підшлункову залозу, тому має таку фор­му. У неї впадають протоки печінки і підшлункової за­лози, які виділяють жовч і ферменти для розщеплення білків, жирів і вуглеводів.)
    1. У стародавні часи печінку вважали символом любові і сили, місцем існування душі. Чому в наш час печінку вважають не тільки найбільшою залозою в ор­ганізмі, але й найбільшим фільтром і навіть «фабрикою життя»? (Людське життя неможливе без печінки. Вона виробляє жовч, необхідну для емульгації жирів, очищує кров від шкідливих речовин, бере участь в обміні білків, жирів, вуглеводів.)
Четверта зупинка - «Товстий кишечник »
Вчитель: - Остання зупинка це - Товстий кишечник.
(Учень розповідає коротку інформацію про товстий кишечник )
 І Бліцтурнір
Які неприємні процеси відбуваються у товстому кишечнику?       (гниття і бродіння)
Яку роль відіграє апендикс? (Частина шкідливих бактерій осідає в апен­диксі і він їх знешкоджує)
Який апендикс потрібно терміново вирізати гострий чи хронічний?          (гострий)
Де відбувається всмоктування води? (у товстому кишечнику)
Вчитель: -  Ось ми і пройшли останню зупинку. Зараз я пропоную кожній команді виконати завдання на картках
1. Кросворд
1.   Червоподібний відросток. (Апендикс.)
2.    М'язовий орган ротової порожнини. (Язик.)
3.    Найширша частина травного каналу, що має вигляд увігнутого мішка. (Шлунок.)
4.      Складний фізіологічний процес, важливе значення в якому відіграє активна діяльність мембрани. (Всмоктування.)
5.  Фермент, що розщеплює білок у шлунку. (Пепсин.)
6.    Уведення гумової трубки в шлунок для взяття шлункового соку. (Зондування.)
7.    Найпоширеніше захворювання зубів. (Карієс.)
8. Фермент, що розщеплює крохмаль. (Амілаза.)
9. Яка речовина печінки сприяє емульгації жирів? (Жовч.)
10. Хвилеподібне скорочення стінок порожніх трубчастих органів, що допомагає просуванню їх вмісту до вихідних отворів. (Перистальтика.)
11. У ротовій порожнині їжа подрібнюється за рахунок... (Зубів.)
12. Біологічні каталізатори. (Ферменти.)

Підписати складові травної системи
Протягом  30с групи підписують малюнок 1 «Будова травної системи». Після закінчення роботи  групи обмінюються аркушами з виконаним завданням і проводять взаємоконтроль, виставляючи бал конкуруючій  групі.

Мал. І
1   —рот
2    язик (зуби, слинні залози)
3    —стравохід
4  шлунок
5  печінка
6  жовчний міхур
7 підшлункова залоза
8  дванадцятипала кишка
9  тонка кишка
10 клубова кишка
11   —апендикс
12 сліпа кишка
13   ободова кишка
14 пряма кишка
4. Доповнити схему регуляції слиновиділення (додаток)

Доки вчитель підраховує бали, діти переглядають відео-фрагмент про шлунок корови на комп'ютер.
? Питання: - Чим відрізняється шлунок людини від шлунку корови?
(Шлунок людини менше за розміром та об'ємом. Він, на відміну від шлунку корови, має один відділ, у якому їжа одразу перетравлюється)
ІII. Підсумок уроку
     IV. Домашня робота
1.     Повторити тему «Травлення»
2.     Скласти тестові завдання з теми


Немає коментарів:

Дописати коментар