Урок №39
Дата 04.02.2016
Тема уроку: Греко
– перські війни. Марафонська битва. Похід Ксеркса
Мета уроку: розглянути причини, характер та наслідки
греко-перських війн; сформувати уявлення про перебіг відомих Марафонської,
Фермопільської та Саламінської битв у ході греко-перських війн; розвивати в учнів вміння
працювати з текстовими та візуальними джерелами, аналізувати їх, працювати з
картою та атласом; продовжити роботу над формуванням вміння простежувати
причинно-наслідкові зв'язки, навичок робити висновки та узагальнення; сприяти
вихованню в учнів інтересу до предмету; почуття патріотизму вірності та
мужності; розширенню світогляду учнів.
Тип
уроку: засвоєння
нових знань
Обладнання:
підручник, зошит, ручка,
презентація, атлас, ілюстрації, роздавальні картки.
ХІД
УРОКУ
І.
Організаційний момент
Усідайтесь тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не
гаймо
І урок наш починаймо.
ІІ. Актуалізація опорних
знань та чуттєвого досвіду
Завдання «Сліпа карта»
Показати на карті:
1. Частини Греції:
Північну Грецію, Середню Грецію, Південну Грецію.
2. Міста: Афіни, Спарту.
3. Гору: Олімп
4. Моря: Критське,
Іонічне, Егейське.
5. Острів: Крит
«Історична розминка»
1. Як греки називали
Грецію? (Еллада)
2. Як називають
цивілізацію, що виникла в Греції в ІІ тис. до н.е.? (Ахейська або
Мінойська)
3. Як називали царя
острова Крит? (Мінос)
4. Як називається палац
із заплутаними переходами? (Лабіринт)
5. Сліпий поет-співак,
який написав «Одіссею» та «Іліаду». (Гомер)
6. Як називається
місто-держава в Стародавній Греції? (поліс)
7. Назвіть два
найвідоміші поліси. (Спарта та Афіни)
8. У якій частині Греції
виникла Спарта? (Південній)
9. Одне з найдавніших
міст Греції та всього світу, якому 4 тисячі років. (Афіни)
10. Демос — ... (Народ)
ІІІ. Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності
? – Чи дивились ви фільм
«300 спартанців»?
? – Про що йде мова в цьому
фільмі?
Учитель: у цьому фільмі йде мова про переломну для греко-перської війни Битву під Фермопілами в 480 р. до н. е., коли 300 мужніх спартанців на
чолі з царем Леонідом стали
насмерть проти багатотисячної армії перського царя Ксеркса.
Сьогодні на уроці ми
продовжимо вивчення історії стародавньої Греції. Познайомимося з новим розділом
"Греція в V—ІV ст. до н.е.".
Оголошення теми і завдань
уроку.
IV.
Вивчення нової теми
1. Перське вторгнення в
Грецію.
Вчитель: V
ст. до н.е. Стародавня Греція досягла найвищого розквіту. Завдяки праці селян і
ремісників процвітали сільське господарство, ремесло і торгівля. Наймогутнішими
грецькими державами були Афіни і Спарта. Греками були засновані численні
колонії на берегах Середземного і Чорного морів.
(слайд 3)
Робота з картою, атласом, та бесіда з учнями:
? – Назвіть політичного
діяча, чий портрет ви бачите
? – Що вам відомо про нього?
? – Де знаходиться територія, на якій проживали
племена персів?
? – Які великі держави підкорили перси?(робота з
настінною картою, також з атласом або с.94 – 95 підручника)
? – До кордонів якої держави наблизилися перси?
? – Чому перси
прагнули до нових завоювань?
Вчитель: На
початку V ст. до н. е. Дарій І вирішив підкорити Грецію. Персія на цей час була
досить могутньою й великою державою.
Підкоривши береги
Геллеспонту, Фракію, Візантію та Халцедон, перси порушили традиційні
торговельні зв’язки греків. Цар Дарій І прагнув нових завоювань, хотів
установити панування персів на Егейському морі. Він вирішив підкорити собі усю
Грецію.
У великі і малі міста
Греції прибули перські посли.
Вони нахабно заявили: «Наш повелитель, цар царів Дарій, владика всіх людей
від сходу до заходу, вимагає від вас землі і води» У більшості грецьких полісах вирішили так: «Ми вважаємо, безнадійно чинити опір, адже Дарій
підкорив до нас всю Малу Азію, Єгипет. У
нього сильна армія, перед якою відкриваються будь-які ворота фортеці».
Інакше думали жителі Спарти і Афін, дізнавшись, що
багато поліси здалися:
Афіняни: «Ми
Афіняни не потерпимо, щоб наша земля дісталася персам. А коли до нас прибудуть
посли, ми їх уб'ємо і скинемо зі скелі ».
Спартанці: «Ми
послів персів кинемо в колодязь зі словами: там, на дні ви знайдете достатньо і
води і землі».
Вчитель: Як
на ваш погляд міг відреагувати Дарій I? Які ж були причини для початку війни?
Учні висловлюють власні
думки. (Оголосити Греції війну)
Асоціативний кущ
Асоціативний кущ
Війна – це конфлікт між
державами, народами, національними і соціальними групами із застосуванням
зброї.
- Як ви думаєте, чому
розпочались греко-перські війни?
(слайд 4)
Причини греко – перських
війн:
-
захоплення малоазійських міст;
-
перекриття персами Босфору та Дарданелл
через припинення контактів Греції з містами-колоніями на Чорному морі;
-
панування на Середземномор’ї
-
Потреба перської знаті у нових землях та
багатствах.
Увага! По
ходу вивчення матеріалу ми заповнюємо таблицю, зразок якої ви бачите перед собою.
Марафонська
битва
Розповідь вчителя з використанням плану-схеми
с.152.
Отже, 490 p. до н. е. армада
– великий військовий флот пеpсiв пеpепливло нa коpaблях Егейське моpе i
висaдилось в Aттицi нa Мapaфонськiй piвнинi, зa 42 км вiд Aфiн. Aфiняни зiбpaли
велике вiйсько, яким командував Мільтіад i хочa в пеpсiв сили були нaбaгaто
бiльшi, гpеки пеpемогли, тому що зaхищaли свободу своєї Бaтькiвщини.
Один воїн побiг з добpою
звiсткою гipськими стежкaми до Aфiн. Не зупиняючись, вiн подолaв усю вiдстaнь,
вбiг у мiсто, вигукнув: «Paдiйте, aфiняни, ми пеpемогли!» — i впaв нa землю
меpтвий. Вiдтодi нa Олiмпiйських iгpaх зaпpовaдили змaгaння з бiгу нa 42 км 195
м нa згaдку пpо цю подiю i нaзвaли його мapaфонським бiгом.
Битва при Фермопіллах (учні самостійно
опрацьовують матеріал с. 154)
V.
Узагальнення і систематизація
Історичний диктант
Вставте пропущені слова.
Приводом для
греко-перських війн стало повстання в місті ... (Мілет). У цей
час перською державою правив ... (Дарій І), який у 492 році до
н. е. направив величезний флот на Грецію. Перший похід відбувся в ... (490) році
до н. е. Перська армія висадилася біля міста ... (Марафон), де
й відбулася битва з афінянами, якими командував ... (Мільтіад). Марафонська
битва закінчилася ... (перемогою греків). Новий похід персів
на Грецію розпочався через 10 років — у ... (480)році до н. е.
Перську армію очолив цар ... (Ксеркс). Грецька армія на чолі
зі спартанським царем ... (.Леонідом) зустріла персів у
... (Фермопільській) ущелині, але була розбита. Цього ж року відбулася
морська битва біля острова ... (Саламін), яка закінчилася
... (перемогою греків). Наступного року перська армія та флот
...(були розбиті). Війна тривала ще 30 років і закінчилася
перемогою ... (греків).
VI.
Підсумок уроку
Учитель. Війни
між Персією та грецькими полісами, що відстоювали свою незалежність, тривали
понад півстоліття. Але, як зазначав Геродот: «Любов греків до свободи вирізняє
їх серед усіх інших народів землі й робить з них не підданих азіатських чи
єгипетських володарів, а вільних громадян».
VII.
Повідомлення домашнього завдання
§33 опрацювати; позначити у контурній карті; вправа
№1
Немає коментарів:
Дописати коментар