четвер, 4 лютого 2016 р.

Урок №39 6 кл. Тема уроку: Греко – перські війни. Марафонська битва. Похід Ксеркса



Урок №39                                                         Дата 04.02.2016
Тема урокуГреко – перські війни. Марафонська битва. Похід Ксеркса
Мета уроку: розглянути причини, характер та наслідки греко-перських війн; сформувати уявлення про перебіг відомих Марафонської, Фермопільської та Саламінської битв у ході греко-перських війн; розвивати в учнів вміння працювати з текстовими та візуальними джерелами, аналізувати їх, працювати з картою та атласом; продовжити роботу над формуванням вміння простежувати причинно-наслідкові зв'язки, навичок робити висновки та узагальнення; сприяти вихованню в учнів інтересу до предмету; почуття патріотизму вірності та мужності; розширенню світогляду учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, зошит, ручка, презентація, атлас, ілюстрації, роздавальні картки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Усідайтесь тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду
Завдання «Сліпа карта»
Показати на карті:
1. Частини Греції: Північну Грецію, Середню Грецію, Південну Грецію.
2. Міста: Афіни, Спарту.
3. Гору: Олімп
4. Моря: Критське, Іонічне, Егейське.
5. Острів: Крит
«Історична розминка»
1. Як греки називали Грецію? (Еллада)
2. Як називають цивілізацію, що виникла в Греції в ІІ тис. до н.е.? (Ахейська або Мінойська)
3. Як називали царя острова Крит? (Мінос)
4. Як називається палац із заплутаними переходами? (Лабіринт)
5. Сліпий поет-співак, який написав «Одіссею» та «Іліаду». (Гомер)
6. Як називається місто-держава в Стародавній Греції? (поліс)
7. Назвіть два найвідоміші поліси. (Спарта та Афіни)
8. У якій частині Греції виникла Спарта? (Південній)
9. Одне з найдавніших міст Греції та всього світу, якому 4 тисячі років. (Афіни)
10. Демос — ... (Народ)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
? – Чи дивились ви фільм «300 спартанців»?
? – Про що йде мова в цьому фільмі?
Учитель: у цьому фільмі йде мова про переломну для греко-перської війни Битву під Фермопілами в 480 р. до н. е., коли 300 мужніх спартанців на чолі з царем Леонідом стали насмерть проти багатотисячної армії перського царя Ксеркса. 
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення історії стародавньої Греції. Познайомимося з новим розділом "Греція в V—ІV ст. до н.е.".
Оголошення теми і завдань уроку.
IV. Вивчення нової теми
1. Перське вторгнення в Грецію. 
Вчитель: V ст. до н.е. Стародавня Греція досягла найвищого розквіту. Завдяки праці селян і ремісників процвітали сільське господарство, ремесло і торгівля. Наймогутнішими грецькими державами були Афіни і Спарта. Греками були засновані численні колонії на берегах Середземного і Чорного морів. 
(слайд 3)
Робота з картою, атласом, та бесіда з учнями:
? – Назвіть політичного діяча, чий портрет ви бачите
? – Що вам відомо про нього?
? – Де знаходиться територія, на якій проживали племена персів?
? – Які великі держави підкорили перси?(робота з настінною картою, також з атласом або с.94 – 95 підручника)
? – До кордонів якої держави наблизилися перси?
? – Чому перси прагнули до нових завоювань?
Вчитель: На початку V ст. до н. е. Дарій І вирішив підкорити Грецію. Персія на цей час була досить могутньою й великою державою. 
Підкоривши береги Геллеспонту, Фракію, Візантію та Халцедон, перси порушили традиційні торговельні зв’язки греків. Цар Дарій І прагнув нових завоювань, хотів установити панування персів на Егейському морі. Він вирішив підкорити собі усю Грецію.
У великі і малі міста Греції прибули перські посли.
Вони нахабно заявили: «Наш повелитель, цар царів Дарій, владика всіх людей від сходу до заходу, вимагає від вас землі і води» У більшості грецьких полісах вирішили так: «Ми вважаємо, безнадійно чинити опір, адже Дарій підкорив до нас всю Малу Азію, Єгипет. У нього сильна армія, перед якою відкриваються будь-які ворота фортеці».
 Інакше думали жителі Спарти і Афін, дізнавшись, що багато поліси здалися:
Афіняни: «Ми Афіняни не потерпимо, щоб наша земля дісталася персам. А коли до нас прибудуть посли, ми їх уб'ємо і скинемо зі скелі ».
Спартанці: «Ми послів персів кинемо в колодязь зі словами: там, на дні ви знайдете достатньо і води і землі».
Вчитель: Як на ваш погляд міг відреагувати Дарій I? Які ж були причини для початку війни?
Учні висловлюють власні думки. (Оголосити Греції війну)
Асоціативний кущ
Війна – це конфлікт між державами, народами, національними і соціальними групами із застосуванням зброї.
- Як ви думаєте, чому розпочались греко-перські війни?
(слайд 4)
Причини греко – перських війн:
-       захоплення малоазійських міст;
-       перекриття персами Босфору та Дарданелл через припинення контактів Греції з містами-колоніями на Чорному морі;
-       панування на Середземномор’ї 
-       Потреба перської знаті у нових землях та багатствах.
Увага! По ходу вивчення матеріалу ми заповнюємо таблицю, зразок якої  ви бачите перед собою.
Марафонська битва
Розповідь вчителя з використанням плану-схеми с.152.
Отже, 490 p. до н. е. армада – великий військовий флот пеpсiв пеpепливло нa коpaблях Егейське моpе i висaдилось в Aттицi нa Мapaфонськiй piвнинi, зa 42 км вiд Aфiн. Aфiняни зiбpaли велике вiйсько, яким командував Мільтіад i хочa в пеpсiв сили були нaбaгaто бiльшi, гpеки пеpемогли, тому що зaхищaли свободу своєї Бaтькiвщини. 
Один воїн побiг з добpою звiсткою гipськими стежкaми до Aфiн. Не зупиняючись, вiн подолaв усю вiдстaнь, вбiг у мiсто, вигукнув: «Paдiйте, aфiняни, ми пеpемогли!» — i впaв нa землю меpтвий. Вiдтодi нa Олiмпiйських iгpaх зaпpовaдили змaгaння з бiгу нa 42 км 195 м нa згaдку пpо цю подiю i нaзвaли його мapaфонським бiгом.
Битва при Фермопіллах (учні самостійно опрацьовують матеріал с. 154)
V. Узагальнення і систематизація
Історичний диктант
Вставте пропущені слова.
Приводом для греко-перських війн стало повстання в місті ... (Мілет). У цей час перською державою правив ... (Дарій І), який у 492 році до н. е. направив величезний флот на Грецію. Перший похід відбувся в ... (490) році до н. е. Перська армія висадилася біля міста ... (Марафон), де й відбулася битва з афінянами, якими командував ... (Мільтіад). Марафонська битва закінчилася ... (перемогою греків). Новий похід персів на Грецію розпочався через 10 ро­ків — у ... (480)році до н. е. Перську армію очолив цар ... (Ксеркс). Гре­цька армія на чолі зі спартанським царем ... (.Леонідом) зустріла персів у ... (Фермопільській) ущелині, але була розбита. Цього ж року відбулася морська битва біля острова ... (Саламін), яка закінчилася ... (перемогою греків). Наступного року перська армія та флот ...(були розбиті). Війна тривала ще 30 років і закінчилася перемогою ... (греків).
VI. Підсумок уроку
Учитель. Війни між Персією та грецькими полісами, що відстоювали свою незалежність, тривали понад півстоліття. Але, як зазначав Геродот: «Любов греків до свободи вирізняє їх серед усіх інших народів землі й робить з них не підданих азіатських чи єгипетських володарів, а вільних громадян». 
VII. Повідомлення домашнього завдання
§33 опрацювати; позначити у контурній карті; вправа №1



Немає коментарів:

Дописати коментар