Урок №
24
Дата 11.01.16
Тема:
Спроби реформування економіки в другій половині 60-х років та їх згортання
Мета:
розглянути причини та сутність економічних реформ середини 60-х років; з’ясувати якими були результати економічних реформ середини 60-х років;
пояснити основні тенденції економічного розвитку України; продовжити розвивати
вміння самостійно робити висновки; виховувати інтерес до вивчення минулого
рідної країни.
Тип
уроку: засвоєння нових знань
Обладнання:
підручник, зошит, ручка, історичні документи
ХІД
УРОКУ
І.
Організаційний момент
Привітання. Підготовка до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бесіда за запитаннями
1. Як змінилася структура партійного та
державного управління в УРСР?
2. Якими були основні складові курсу КПРС на
«розвинутий соціалізм»?
3. Чому нові ідеологічні орієнтири не призвели
до реальних змін у житті суспільства?
4. Які реформи відбулися в управлінні державою?
5. Чи сприяли такі реформи демократизації суспільства?
6. Схарактеризуйте політико-правовий статус УРСР за Конституцією 1978 року?
ІІІ.
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Робота з документами
1. «За багатьма найважливішими показниками,
особливо за обсягами промислової продукції та капіталовкладеннями, Україна
досягла рівня, який мав увесь Радянський Союз напередодні Вітчизняної війни»
(П. Шелест)
2. Отже для соціально-економічного розвитку
України в період від 1965 до 1985 р. були характерні диспропорційність,
затухання, тенденція до стагнації. Кризові явища дедалі більше поглиблювалися
під впливом особливостей функціонування господарства республіки (станом в
екології, деформованою структурою розміщення продуктивних сил та ін.) (О.Д.
Бойко)
? – Чому такі різні оцінки розвитку
ситуації і хто з двох авторів помилявся?
IV.
Вивчення матеріалу нової теми
Учитель: у
середині 60-х років у народному господарстві СРСР та України склалася важка
ситуація.
Завдання: опрацювати джерело підручника «З доповіді
члена-кореспондента АН СРСР А. Аганбегяна «Сучасний стан радянської економіки
(1965 р:) (с. 156)
? – У чому полягала складність ситуації в
народному господарстві? Якими були причини цих складностей? В яких напрямах, на
ваш погляд, треба було змінювати економіку?
Учитель: як
бачимо причин темпи розвитку нашої
економіки дуже знизилися. Тому радянське керівництво розпочало економічну
реформу.
? – 1. Пригадайте, чи контролювалася владою
діяльність підприємств?
2. Коли трудові колективи будуть якісно
працювати?
3. Чи може збагатитися країна за товари, які
реалізовуватимуся за низькими цінами, а за високими?
Отже, новими підходами у реформуванні економіки
були:
(Вчитель підводить учнів до висновку, самостійно
зробленого)
(Запис у зошити)
-
розширення самостійності підприємств і посилення
прямих договірних зв’язків між підприємствами;
-
встановлення економічно обґрунтованих цін;
-
матеріальне стимулювання трудових колективів
залежно від результатів їхньої праці;
-
оцінка діяльності підприємств
«капіталістичними» показниками –
рентабельність і прибуток.
Учитель: Ось такі завдання були
поставлені на пленумі ЦК КПРС у вересні 1965 р. було вирішено:
·
створити союзно-республіканські і загальносоюзні
міністерства за галузями промисловості;
·
усунути надмірну регламентацію діяльності
підприємств;
·
скоротити кількість планових показників, що
затверджуються підприємствам згори;
·
надати необхідні засоби підприємствам для
розвитку і вдосконалення виробництва;
·
використовувати економічні важелі: прибуток,
кредит, премія, ціна.
Радянське
керівництво
1) наполягало на відновленні
централізації в управлінні;
2) збиралося запровадити
механізми економічного стимулювання та розширення самостійності підприємств.
Підприємства переводили на нові
методи планування та економічного стимулювання.
Завдання: опрацювати с.
157-158.
? – Як під час економічної
реформи прискорюється розвиток паливно-енергетичного комплексу республіки? (учні
тезисно дають відповідь)
V.
Закріплення набутих знань
Опрацювання історичного джерела
«Історик О. Рубльов про перші результати економічних реформ другої половини
60-х років» та відповіді на запитання до джерела (с. 158)
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Бесіда
за запитаннями
1. Чому в народному
господарстві в середині 60-х років була
складна ситуація?
2. У чому полягала сутність
економічної реформи середини 60-х років?
3. Назвіть результати цієї
реформи.Оцініть результати економічних реформ другої половини 60-х років.
VІІ.
Підсумки уроку, оголошення домашнього завдання.
Вивчити тему Спроби реформування економіки в другій
половині 60-х років та їх згортання .
Немає коментарів:
Дописати коментар