пʼятниця, 15 січня 2016 р.

Урок №34 Тема: Боротьба демосу із знаттю. Грецька тиранія



Урок №34                       Дата ________
Тема: Боротьба демосу із знаттю. Грецька тиранія
Мета:  розглянути особливості відродження господарського і культурного життя в грецьких полісах;  визначити причини та наслідки боротьби демосу з аристократією; зясувати  причину появи «драконівських законів»;  встановити наслідки  встановлення тиранії; розвивати вміння висловлювати власну думку; виховувати  інтерес до  минулого народів світу.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, зошит, ручка,  ілюстрації, відео, атлас
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів. Підготовка до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Хто такий Гомер?
2. Автором яких творів є Гомер?
3. Про що йде мова  у цих творах?
Вправа «Закінчити речення»
1. Основними сільськогосподарськими заняттями греків за часів Гомера були….
2. Давні греки користувалися такими знаряддями праці як:…
3. Вирощували такі сільськогосподарські культури….
4. Мали в господарстві таких свійських тварин …., а як тяглову силу при оранці використовували ….
Перевірка роботи в контурній карті
Які племена проживали на території Греції? Покажіть їх розселення
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
? – Як називали себе жителі Греції? (елліни)
? – Чи довго тут проживали ці жителі? (їх витіснили ахейці)
? – Засновником яких цивілізацій стали ці племена? (Мінойської та Ахейської)
? – Чому загинули ці цивілізації? (Захопили ці території племена дорійців)
? – Як називалися поселення цих племен? (поліси)
Сьогодні ми розглянемо життя дорійців в грецьких полісах. Оголошення теми та завдань уроку.
IV.  Вивчення нової теми
План
1. Відродження господарського та культурного життя в грецьких полісах
2. Боротьба демосу зі знаттю
3. Поява писаних законів
4. Ранньогрецька тиранія
1. Відродження господарського та культурного життя в грецьких полісах
Учитель: Поява нових міст (полісів), які заснували племена дорійців посприяла відродженню господарського та культурного життя. Кожен поліс характеризувався:
ü     своєю територією
ü     наявністю органів управління
ü     наявністю війська
ü     карбуванням власної монети
ü     наявністю законів
(Учитель роздає малюнок Поліс)
Завдання: розгляньте ілюстрацію. ?- Що на ній зображено?
У центрі полісу знаходилась торгова площа – агора. (Відшукайте на малюнку її)
Навколо площі споруджувались громадські будівлі, храми, жертовники, які у деяких полісах розташовувалися на пагорбі – акрополі.( Відшукайте їх на малюнку)
Жителі полісів – це громадяни, які мають право на земельне володіння, і мають обовязок підтримувати свою громаду. Всі громадяни поділялися на:
ü     вільних громадян
ü     рабів
У Греції  налічувалось десятки полісів. Наймогутніші – Афіни, Спарта, найбагатший поліс – Коринф (показ на карті)
2. Боротьба демосу зі знаттю
Учитель: серед громадян були аристократи – привілейований прошарок населення, котрий мав виняткові права, переваги порівняно з іншими верствами суспільства. Інші жителі: землероби, ремісники, торговці – це був народ – демос.
Аристократи захоплювали землеволодіння, за несплату боргів просте населення потрапляло в боргове рабство, не допускали демос до керівних посад полісу.
? – Чи сподобається демосу таке ставлення з боку аристократів?
Вони розпочинають боротьбу вимагаючи…
? – Що ж вони будуть вимагати????
(Розгляд схеми с. 135)
Частині полісів вдалося відстояти права демосу, в інших – продовжувалось панування аристократів.
3. Поява писаних законів
Учитель:результатом боротьби демосу і аристократії була поява писаних законів.
Завдання: опрацювати пункт у підручнику с. 135
? – Чому зявилися закони?
? – Яку кару передбачали закони?
? – Хто є автором законів?
? – Коли їх записано?
? – Яке значення вони мали?
(Запис у зошити) У 621 р. до н. е. в Афінах Драконтом (найважливішим урядовцем) створено драконівських законів.
4. Давньогрецька тиранія
Навіть поява законів не ліквідувала суперечностей аристократів з демосом. Встановлюється тиранія.
Робота з підручником
Опрацювати поняття «тиранія»
Тирани захищали інтереси демосу, висилаючи аристократів, їх майно перехоило у державну скарбницю (перегляд відео фрагмента)
V. Закріплення нових знань
Кросворд (додаток)
Чи правильне твердження?
1. Демос вимагав від аристократів перерозподілу земель, відмінни боргового рабства, права брати участь в управлінні державою.
2. Афіни та Спарта були найслабшими полісами.
3. Драконівські закони написані у 621 р. до н. е.
4. Тирани ставали на захист аристократів.
5. Землероби могли потрапити в рабство до аристократів за те, що не могли віддати їм борг.
VІ. Узагальнення і систематизація
Бесіда за запитаннями
1. Що таке поліс? Назвіть найбільші поліси Греції.
2. Чому розпочалась  боротьба між демосом та аристократією?
3. Назвіть значення писаних законів у Греції.
4. Проти кого була спрямована влада тираів?
VІІ. Підсумки уроку, оголошення домашнього завдання
Вивчити параграф 29, завдання для домашнього опрацювання с. 136

Немає коментарів:

Дописати коментар