Урок №
19
Дата 12.11.2015 р.
Тема: «Фінікійські міста-держави.
Фінікійська колонізація. Ізріїльсько-Іудейське царство. Біблія як історичне
джерело»
Мета: сформувати уявлення про найважливіші етапи історичного розвитку Фінікії та Ізраїльсько‑Іудейського царства;
розкрити причини утворення колоній;
розказати
про найважливіші досягнення фінікійців;
розвивати
вміння аналізу історичних явищ;
виховувати інтерес до Біблії як історичного
джерела та до минулого людства.
Тип уроку:
комбінований
Обладнання:
підручник, атлас, роздавальні картки, відеофрагмен, ілюстрації.
ХІД
УРОКУ
І. Організаційний етап
Привітання
з учнями, підготовка до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бесіда за запитаннями
1. Чому
цивілізація, яку ми вивчали на минулому уроці отримала таку назву?
2. Чому
міф про всесвітній потоп народився саме у Дворіччі?
3. Які
племена заснували Межиріччя?
4. Яку
частину Дворіччя називали Шумером, а яку – Аккадом?
5. Чим
займалися жителі Дворіччя?
6. Як
пояснити, що архітектурні споруди Межиріччя не збереглися, на
відміну від Єгипту?
7. Слайд
Порівняйте писемність жителів
Дворіччя з писемністю єгиптян. Що в них було спільного, а що відмінного?
8. 1
учень. Позначити на лінії часу правління Хаммурапі
2 учень. Розв’язати історичну задачу.
1) У
якому тисячолітті, столітті правив Хаммурапі?(ІІ тис. до н. е.; 18 ст. до н.
е.)
2)
Скільки років тому Хаммурапі своєю діяльністю посприяв розквіту Вавилону?
(2015+1792=3807 р. тому)
9.Охарактеризуйте
основні досягнення Хаммурапі за роки свого правління.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної
діяльності учнів
? – Що ви знаєте про Біблію?
Сьогодні
ми ознайомимось із країнами, які відчутно вплинули на історію людства.
Фінікійці уславилися своїми ремісничими товарами та відкриттями, а ізраїльтяни
подарували людству Біблію.
Тема
уроку (запис на дошці – вчитель, у зошитах – учні): «Фінікійські міста-держави.
Фінікійська колонізація. Ізріїльсько-Іудейське царство. Біблія як історичне
джерело»
Завдання
уроку:
1.
Розглянути на карті кордони Фінікії та Ізріїльсько-Іудейського царства.
2.
Ознайомитися із способом життя населення Фінікії та Ізріїльсько-Іудейського
царства.
3.
Охарактеризувати діяльність Давида та Соломона, господарське життя та культурну
спадщину народів залізного віку, внесок цих цивілізацій у культурну спадщину
людства.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Природно-географічні умови Фінікії.
Заняття населення
Учитель:
Уже в сиву давнину на східному узбережжі
Середземного моря з’явилися
поселення фінікійців. Їхня країна мала назву Фінікія. Зараз на цій території
розташована держава Ліван.
Робота
з історичною картою
1. Знайдіть на карті територію Фінікії.
Визначте її географічне положення.
2. Чи протікали тут ріки?
Рік не
було, а отже долин з родючими ґрунтами теж. Тут розвивалося садівництво.
Вирощували виноград (вино) та оливки (олія).
? – Де ж
фінікійці брали пшеницю - основу
харчування?
Робота
з історичною картою
1. З якими державами межувала Фінікія?
Учитель:
У Фінікії сходилися торговельні шляхи з Дворіччя, Єгипту, Греції тощо.
Поступово фінікійські поселення перетворилися на багаті торговельні міста.
Серед найбільш розвинених були: Бібл, Тір, Сідон (відшукайте їх на карті).
? – Що призвело до збагачень? (торгівля)
? – Що ж продавали фінікійці?
Учитель: Фінікійці були великими майстрами: ювелірами,
ремісниками, будівельниками, ткачами, різьбярами. Тому обмінюватися було чим і
продавати теж.
Саме вони вперше почали виробляти скло, пурпурову фарбу (розповідь міфа про відкриття пурпурової
фарби)
?- Щоб
дістатися до ____________ що треба було зробити?
В стародавні часи фінікійці були найкращими
мореплавцями. Свої кораблі майстри будували із кедра та дуба.
Проте їх називали людоловами за те, що
перебуваючи в гавані, фінікійці заманювали до себе людей, а потім продавали їх
у рабство.
Для налагодження постійних торговельних зв’язків із
віддаленими землями фінікійські мореплавці почали засновувати свої поселення – колонії. (запис поняття у зошит)
Робота з картою
1.
Відшукайте та назвіть на яких островах засновували свої колонії фінікійці? ( О.
Кіпр, Північна Африка, Піренейський півострів, Англія)
Колонії фінікійських міст переважно зберігали
свою незалежність від Фінікії та лише підтримували з нею дружні зв’язки.
Найбільша колонія в Африці – Карфаген.
?- Фінікійці вели жваво торгівлю.. Чи могли вони
все запам’ятовувати в цій справі: якого товару і скільки ще привезти? Що їм
потрібно? (записувати)
Наприкінці ІІ тис. до н. е. у Фінікії винайшли
алфавіт, який складався із 22 знаків (приголосних, голосні пропускалися).
Писали справа наліво.
? - А ми як?
Запис схеми основні здобутки Фінікії
1. Винайдення скла,
пурпурової фарби
2. Створення першої абетки
3. Розвиток мореплавства
4. Колонізація Середземномор’я.
5. Заснування держави Карфаген
2. Ізраїльсько-Іудейське царство
Робота з підручником
Прочитайте
текст підручника (§16, пункт 3) «Ізраїльсько-Іудейське царство», запишіть у зошити основні етапи
історії Ізраїльсько-Іудейського царства.
Реформи
Давида
Соломона
V. Закріплення нових знань
1)
Прочитайте уривки з «Повчань Соломона»
? – Які
чесноти цінувало і які вади засуджувало давньоєврейське суспільство у давнину?
2) Вправа «Доповни речення»
1.
Фінікія розташована на узбережжі … моря (Середземного)
2.
Головними містами Фінікії були…. ( Бібл, Тір, Сідон)
3.
Головним заняттям фінікійців була…. (торгівля)
4.
Найбільша Фінікійська колонія – це … (Карфаген)
5.
Ізраїль та Іудею вдалося об’єднати
в єдину державу … (Давиду)
6. За
часи правління ….. було зведено єрусалимський храм (Давида)
VI. Узагальнення і систематизація знань
Бесіда за запитаннями
1. Із
якою метою фінікійці заснували колонії?
2. У
чому переваги абетки фінікійців над писемністю єгиптян? У чому недоліки?
3. Який
внесок зробили фінікійці в розвиток людської цивілізації?
VIІ. Підсумки уроку, повідомлення домашнього
завдання
Опрацювати
§16,
запитання наприкінці параграфа, вивчити конспект у зошиті.
Немає коментарів:
Дописати коментар